23 فوریه 2024- مطالعات اپیدمیولوژیک قبلی ارتباط نزدیکی بین دیابت نوع 1(T1DM)، هایپرلیپیدمی و بیماری التهابی روده (IBD) نشان داده است، اما رابطه علت و معلولی آن ثابت نشده است. نویسندگان این مقاله که در مجله Acta Materia Medica منتشر شده است، روابط علّی بینT1DM  و هایپرلیپیدمی با IBD را با استفاده از تجزیه و تحلیل تصادفی سازی مندلی (MR) ارزیابی کردند.

یک مطالعه تصادفی سازی مندلی دو نمونه‌ای با استفاده از داده‌های مطالعه ی ارتباط ژنومی در دسترس از منابع عمومی با انتخاب متغیرهای ابزاری مناسب با رعایت اصول تجزیه و تحلیل MR انجام شد.

روش اولیه مورد استفاده، روش وزنی واریانس معکوس بود که با روش‌های اضافی، مانند رگرسیونMR-Egger، میانه وزنی، حالت ساده، حالت وزنی، و روشMR pleiotropy residual sum  و روش outlier تکمیل شد. دیابت نوع 1 تعیین شده ژنتیکی، هیچ رابطه علّی با IBD یا زیرگروه هایIBD ، بر اساس تجزیه و تحلیل MR نداشت.این یافته ها در تمام روش های تکمیلی مورد استفاده یکسان بود.

علاوه بر این، هایپرلیپیدمی تعیین شده ی ژنتیکی، حتی پس از افزایش تعداد متغیرهای ابزاری مورد استفاده، هیچ رابطه علّی با IBD یا زیرگروه های IBD نداشت.

این مطالعه از این ایده حمایت می‌کند که هیچ رابطه ی علّی بینT1DM و IBD، و همچنین چربی خون و IBD وجود ندارد، که با اکثر مطالعات مشاهده‌ای در تضاد است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240223/Decoding-the-genetic-links-between-diabetes-hyperlipidemia-and-IBD.aspx